torsdag 27 augusti 2009

"Rookon Shojo"

Har nu undersökt lite närmare hur den traditionella rutten till toppen av Fuji-san verkligen går. Det visar sig då att pilgrimer på 700-talet började med att från Tokyo till foten av Fuji... Lite överdrivet kan jag tycka.

Framme vid Fuji:s fot, i staden Fujiyoshida, vilade man en natt och fortsatte sen vandringen på morgonen från Torii-portalen i centrala Fujiyoshida. Man gick då till Sengen Shrine (som jag nämnt tidigare) där leden Yoshidagushi börjar.

För att göra någorlunda rätt planerar jag därför att först övernatta i Fujiyoshida (tar dock bussen dit) och börjar sen på morgonen med en anmarsch från just Torii-portalen i centrum. Bilden nedan (som är tagen idag) visar ungefär var jag startar (och vart jag ska...)



10 km senare är jag framme vid Sengen Shrine och starten på Yoshidagushileden. Då är det drygt 20 km kvar till toppen genom tre olika vegitationsregioner; Kusa-yama (gräsberget, upp till 1.000 m.ö.h.), Ki-yama (trädberget, upp till 2.400 m.ö.h.) och Yaki-yama (eldberget).

Som man ser på bilden ovan är toppen fortfarande snöfri idag, men det är stor risk/chans att det kommer snö den närmsta tiden - temperaturen på toppen är nu som högst runt 5 grader och betydligt lägre på natten.


Just ja, vad betyder "Rookon Shojo" i rubriken? Det var visst ett mantra som man mumlade på väg mot toppen och som betyder (typ) "rening av de sex sinnena" (som tydligen är syn, hörsel, känsel, smak, lukt och medvetenhet). Där ser man.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar