torsdag 3 september 2009

Lost in translation, igen

Konbanwa!

Efter att ha sett underbara filmen "Lost i translation" igen på flyget
hit har jag fokuserat på stadsdelen Akihabira idag - ett mecka för
pryltokar även om dess särställning var större förr.

Annars noterar jag att Tokyo är sig likt det jag minns från 2001,
märkligt & motsägelsefullt, känner mig helt "lost".

Kan avliva några myter också Det är inte speciellt dyrt att bo, äta
eller resa i Japan - 750 kr för ett fyrstjärnigt rum i centeum, 80
pix för två dygn med tunnelbanan och mat ungefär som hemma.
Tunnelbaneträngseln har jag inte heller märkt av.

Ryktet om hjälpsamheten är dock sant, stod 7 sekunder och sirrade på
kartan i Ueno, sen hade jag en privat guide i 10 min!

En spaning oxo: det finns inga papperskorgar i tunnelbanan - ja,
nästan inte över huvud taget! Ändå är det lika rent som i
Singapore. Märkligt.

Dags att prova lite lokal öl. Kampai!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar